Därför gav vi ut en native-bilaga

När en stor mässa ställdes in på grund av pandemin bytte Tandläkartidningen spår och gjorde en native-bilaga.
-Vi är jättenöjda. Bilagan blev också en intäktsmässig räddning, säger Hilda Zollitsch, chefredaktör.
Många annonsörer hade frågat tidigare, men Tandläkartidningens chefredaktör Hilda Zollitsch har varit restriktiv till nya former av annonser.
-Jag hade visserligen haft funderingar på nya annonsformat en längre tid. Vi har haft stor efterfrågan på textreklam från våra annonsörer. Men vi har varit restriktiva i många år. Vi vill absolut inte riskera förtroendet hos våra läsare, säger Hilda Zollitsch.
Viktig mässa ställdes in
På grund av coronapandemin fick den stora odontologiska mässan Swedental ställas in och blev digital istället. Många företag som skulle ställt ut sökte nya sätt att nå målgruppen. Men det var sent på året och tiden knapp.
-Då tänkte jag att vi skulle försöka oss på ett nytt koncept trots allt och förde en dialog med Mediakraft. Vi kom fram till att native var bästa lösningen.
Mediakrafts och Tandläkartidningens gemensamma ide´ var att skapa en produkt där företagen som skulle ha ställt ut på mässan kunde nå målgruppen på ett naturligt vis ändå.
Mediakraft har stor vana av både native och att arbeta snabbt och kunde på rekordtid ta fram ett koncept.
Relevant innehåll för målgruppen
Resultatet blev en 20-sidig native-bilaga med relevant innehåll från både från redaktion och annonsörer.
-Jag är jättenöjd speciellt med tanke på den korta tid vi hade till förfogande. Intäktsmässigt blev det en räddning för oss då mässan inte blev av.
Produktionen gick smidigt. Enligt Hilda Zollitsch finns det dock några lärdomar inför nästa produktion.
- Som annonsör är det viktigt att skriva något vettigt. Inte bara att produkten är fantastisk. Skriv om något som är värt att läsa och som väcker läsarnas intresse och förtroende.
Ny bilaga till hösten
För att lyckas krävdes också mycket samarbete.
-Jag tror det är viktigt som chefredaktör att vara ett aktivt bollplank till annonsörerna.
Nu till hösten 2021 blir det en ny nativebilaga.
-Det känns fortfarande osäkert om det kan bli en stor mässa på grund av corona. Vi blev så nöjda med bilagan att vi gör samma sak till hösten!
FAKTA: Vad är en native-annons?
En native-annons är ett text- och bildmaterial där en annonsör är avsändare och har möjlighet att uttrycka sig i ett artikelliknande format. Materialet måste annonsmärkas tydligt för att undvika förväxling med det redaktionella innehållet i tidningen eller på webbsidan.
Vill du veta mer om native-annonsering? Ring 08-234530 eller mejla info@mediakraft.se