Så kommer du starkare ur pandemin
Nu har vi kommit en bra bit in i februari och snart har det gått ett år sedan Sverige fick sitt första konstaterade fall av det mystiska kinesiska viruset. Sedan dess har det präglat mycket av vår tillvaro. Man får utgå från att det kommer att fortsätta så lång tid framöver. Flera branscher har drabbats hårt medan många andra ser ut att ha klarat sig bättre än befarat.
När pandemin slog till med full kraft någon gång i början av mars var oron stor för att det kunde bli tvärstopp för annonsering. Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM prognosticerade i september en nedgång på 21% för reklamköpen i fackpress för helåret 2020. Det är inom just fackpress de flesta av våra uppdrag finns. Situationen blev inte bättre av att samma förändringar skedde överallt i vår omgivning.
Vår lycka var att vi fram till mars hade den dittills bästa införsäljningen någonsin sett över hela vår portfölj och att vi snabbt kunde anpassa oss till ett tuffare läge. Skadan på våra uppdrag skulle till varje pris minimeras. Vi övergick till ett delvis nytt sätt att arbeta. Distansarbete och möten via Teams blev det nya normala. Med en rad åtgärder i nära samarbete med våra uppdrag har vi hittills lyckats hålla annonsförsäljningen relativt intakt. Vår portfölj missade budgeten med endast några enstaka procent. Trots det blev 2020 Mediakrafts mest framgångsrika år sedan starten för snart 15 år sedan. Nu, en dryg månad in i det nya året, ser bokningsläget för 2021 på befintliga uppdrag ännu bättre ut än motsvarande läge för ett år sedan. Ett par av flera åtgärder har varit att i högre grad erbjuda olika digitala annonslösningar samt alternativa lösningar för dem som tvingades ställa in.
Mina tre bästa tips i pandemitider:
- Skjut inte på det som kan göras nu. Ta vara på situationen, när andra bromsar kan du lättare vinna marknadsandelar. Det kan till exempel handla om att tidigarelägga en förändring som du egentligen planerat längre fram.
- Se över vilka alternativa erbjudanden som kan tas fram istället för de som måste ställas in. Involvera dina kunder och medarbetare i processen.
- Genomför alla möten digitalt som du normalt skulle haft fysiskt. Eftersom du sparar restid kanske du till och med hinner fler möten. Pandemin får inte hindra dig från att underhålla dina goda och viktiga relationer.
Läs även artikeln Därför gav vi ut en native-bilaga om hur vi tillsammans med Tandläkartidningen på ett smart sätt styrde om utställarna och räddade en del av intäkterna från den årliga kongressen och mässan Swedental.
Hör gärna av dig så berättar jag mer om det vi gjort för att klara våra uppdrag genom pandemin!
Var rädd om dig och lycka till med din mediesatsning!
Hälsningar
Pierre Hultman, VD